گراتک > مرکز آموزش > آموزش تولید محتوا > هارمونی رنگ ها در طراحی وب سایت
آموزش تولید محتوامرکز آموزش ۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ۴۰۲۲ بازدید

هارمونی رنگ ها در طراحی وب سایت

هارمونی رنگها در طراحی وب سایت

ابتدا به تعریف هارمونی رنگ ها میپردازیم که هارمونی رنگها چیست؟

هارمونی رنگ دایره ای از رنگهای مختلف هماهنگ شده است و تعریف تخصصی تر این است که هارمونی یعنی هماهنگی در رنگ ها، که مشاهده این رنگ ها احساس نظم و تعادل را در فرد به وجود می آورد.

انتخاب یک هارمونی رنگ مناسب بهترین راه برای جذب مخاطب به سایت می باشد وآن ها را ترغیب می کند تا کاربر یا مشتری شما شوند و همچنین باعث می شود بازدیدکنندگان از  کارکردن با وبسایت شما خسته نشوند.

هارمونی رنگ در واقع یعنی چینش دو، سه یا چهار رنگ در کنار هم به نحوی که در چشم مخاطب زیبا جلوه کند و مخاطب را جذب خود کند!
برای اینکه بتوانیم یک هارمونی رنگ زیبا ایجاد کنیم ابتدا باید با دایره رنگ ها آشنا باشیم. رنگ های اصلی، رنگ های فرعی و رنگ های ترکیبی را بشناسیم تا بتوانیم هارمونی رنگ جذابی را در طراحی مورد استفاده قرار دهیم.

شما با دیدن یک منظره سبز رنگ در بهار و دیدن یک منظره پاییزی زرد رنگ چه احساس های متفاوتی دارید؟ معمولا با دیدن منظره سبز احساس پر انرژی بودن و سر زنده بودن می کنید و با دیدن منظره پاییزی احساس خستگی، خب تمامی این احساسات را رنگها برای شما رقم زده اند. در وب هم کاربر می تواند با مشاهده سایت شما در رنگ های مختلف رفتار ها و احساسات مختلفی را از خود بروز دهد. گاهی کاربر فقط به دلیل رنگ و لعاب کامل و جذاب یک سایت اقدام به خرید محصول یا خدمات از این وبسایت می کند. پس این نکته که رنگها در سایت های ما چه بر سر رفتار و عمل کاربران می آورند را همگی قبول داریم.

روانشناسی رنگها خود علمی است بی پایان و به معنای شناخت تاثیر رنگها بر رفتار و اعمال افراد، اما بحث ما طراحی وب هست و در طراحی سایت باید از روانشناسی رنگها استفاده کنید تا کاربران را  به هدف مورد نظرشان برسانید. برای اینکار باید در مورد روانشناسی رنگها اطلاعات کاملی دریافت کنید. به عنوان مثال اگر طراحی سایت رستوران یا کافی شاپ انجام می دهید باید حتما در رنگبندی وبسایت از رنگ صورتی یا قهوه ای استفاده کنید تا هم بتوانید سایتی اشتها آور داشته باشید 🙂 و هم رنگبندی سایت شما مرتبط با موضوع فعالیت شما باشد.

سفید:

به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن چیزی اشاره دارد. سفید بهترین رنگ برای پس زمینه وب است. در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است.

سیاه:

اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت و باستان. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند.

قرمز:

توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند. در تجارت به معنی وام و بدهی است. این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند.

آبی:

امنیت، اعتماد، مسئولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و جاه و جلال. آبی دومین رنگ عوام پسند است. در تجارت بمعنای ضمانت مالی است.

سبز:

تندرستی، فراوانی، حاصل خیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی. در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده می شود.

قهوه ای:

تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن. قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.

خاکستری:

صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن. در تجارت بمعنای سنت گرایی است.

صورتی:

ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک.

بنفش:

وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت. در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفداری از سبکهای هنرمندانه است.

نارنجی:

سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی.

زرد:

نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز را زیاد می کند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست.

انتخاب رنگ برای وبسایت صرفا بدین گونه نیست که رنگ هایی را که خودتان دوست دارید انتخاب کنید. این رنگ ها هستند که باید نام تجاری یا همان برند کسب و کار و تجارت شما را تقویت کرده و استحکام ببخشند. به این فکر کنید که ترکیب رنگ هم نوعی دانش است و هم نوعی هنر. با تجسم اینکه چگونه این رنگ ها در کنار هم به معنای واقعی کلمه کار می کنند و دانستن اینکه رنگ های خاص نماد چه چیزهایی هستند و مشتری با دیدن آن ها چه احساس عاطفی و داخلی دارد، می توانید ترکیب رنگ مورد نظر برای طراحی وب سایت خود را به دست آورید.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

پربازدیدترین مطالب